Smarta hem i stadsnätet

Möjlighet att styra belysningen, att se när någon kommer och går i ditt hem eller att skapa egna aviseringar om att ytterdörren inte är stängd. Det är några av funktionerna i vår Smart hem-lösning som snart lanseras och ska vidga tjänsterna i stadsnätet net@seaside och därmed ge varbergarna möjligheten till fler digitala tjänster.

Sedan april 2018 har pilotprojektet net@seaside-appen pågått och ett drygt år senare, i maj 2019, är det dags för lansering av appen och vår Smarta hem-lösning. net@seaside är en så kallad öppen plattform för smarta tjänster som bygger på användandet av olika sensorer i hemmet och omgivningen.

Utveckling av plattformen görs av Varberg Energi i samarbete med fem andra stadsnät runt om i Sverige och Kalejdo. Något som gjort utvecklingen mer kostnadseffektiv och dessutom gett möjlighet till fler infallsvinklar och idéer om vad tjänsten kan och bör innehålla.

En av fördelarna med en öppen plattform är att det blir möjligt för många olika tjänsteleverantörer att ansluta sig och sina tjänster till en och samma plattform, istället för separata gateways och sensorer för varje enskild tjänst.

Pilotgrupp

För att använda våra smarta tjänster behövs ett Smarta hem-paket, framtaget av vår samarbetspartner Kalejdo, innehållande olika sensorer och en gateway. Genom appen net@seaside får man möjlighet att koppla upp sig mot sitt smarta hem och kan med den kontrollera och fjärrstyra sensorerna som exempelvis kan placeras på dörrar, fönster eller kylskåp för att se när dessa öppnas eller stängs. Dessutom finns en särskild multisensor som mäter temperatur, ljus och rörelse och med vilken man exempelvis kan styra belysningen. Med denna kan användaren bygga rutiner för när belysningen ska tändas, till exempel när man passerar genom en mörk hall.

Sedan sommaren 2018 har ett 20-tal kundpiloter testat funktionaliteten i appen tillsammans med den tekniska utrustning som ingår i Smarta hem-paketet. Pilotgruppen har genom sin feedback varit ytterst värdefull för att kunna utvärdera teknik och tjänster innan produkten lanseras för allmänheten.

Lars och Cecilia har haft ett nära samarbete med Erik från Kalejdo.

Trygghetstjänster

Även om plattformen och appen är färdig för lansering i augusti 2019 kommer de att pågå en fortlöpande vidareutveckling av tjänsten. Vi välkomnar fler tjänsteleverantörer att ansluta sig till vår plattform och tanken är att den ska innehålla trygghetstjänster och utökade larmfunktioner. En sådan tjänst är ”Trygg:anhörig” som skapar större trygghet för såväl äldre människor som deras anhöriga. Tjänsten möjliggör flera funktioner, till exempel kan rörelsesensorer ställas in för att se att mamma eller pappa har gått upp på morgonen, att inte kaffebryggaren glöms påslagen och flera andra funktioner som kan underlätta vardagen för varbergarna.

Med hjälp av trådlös LoRa-teknik (Long Range), som energieffektivt sänder signaler över långa avstånd, kommer dessutom net@seaside-appen innehålla aktuella mätvärden på bland annat badtemperaturer och surfväder.

I pilot-projektet har varje deltagare fått hem ett paket med diverse tillbehör, som ska utvärderas före lansering.

Det här sidan innehåller exempel på hur vi bidrar till FN:s globala hållbarhetsmål #9 – Hållbar industri, innovationer och infrastruktur och #11 – Hållbara städer och samhällen.

Läs mer om vårt arbete med hållbarhet.